پیام آیات دین و زندگی سال دوم ( به تفکیک هر درس )
در این پست پیام آیات درس های 1 الی 16 دین و زندگی سال دوم متوسطه که به تفکیک هر درس قرار داده شده شده است .
تهیّه و تنظیم اوّلیّه : عبّاس زارعی سرگروه آموزشی درس دینی و قرآن شهرستان میناب ( استان هرمزگان )
تهیّه و تنظیم نهایی : دبیرخانه راهبری کشوری درس دین و زندگی ـ مستقرّ در خراسان رضوی
درس اول:
الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى * وَ الَّذِی قَدَّرَ فَهَدى . ( اعلی ، 87 ، 2 ـ 3 ) |
هریک از موجوداتِ جهان دارای نظمِ خاصّی هستند . |
هر موجودی به گونهای ساخته شده که هدفِ معیّن را دنبال میکند . |
إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَاخْتِلافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لآیَاتٍ لأولِی الألْبَابِ * الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَامًا وَ قُعُودًا وَ عَلَى جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الأرْضِ . رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ . ( آلعمران ، 3 / 190 ـ 191 ) |
بیهوده و عبث بودن در موجوداتِ جهان راه ندارد . |
نظم و استحکام و هدفمندی در موجودات ، نشانة خالقی حکیم است . |
کسی میتواند حقیقتِ جهان را به درستی دریابد که اهلِ عقل و خِرَد باشد . |
وَ تَرَى الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَ هِیَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ صُنْعَ اللَّهِ الَّذِی أَتْقَنَ کُلَّ شَیْءٍ إِنَّهُ خَبِیرٌ بِمَا تَفْعَلُونَ . ( نمل ، 27 / ٨٨ ) |
استحکام ، نظم و هدفمندی مخلوقات ، نشانة خالقی حکیم و خبیر است . |
إِنَّا کُلَّ شَیْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ . ( قمر ، 54 / ٤٩ ) |
خلقتِ هر موجودی دارای نظم و اندازة خاصّی است . |
خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأرْضَ بِالْحَقِّ إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَةً لِلْمُؤْمِنِینَ . ( عنکبوت ، 29 / ٤٤ ) |
خداوند این جهان را هدفمند آفریده است . |
درس دوم
مَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَ الأرْضَ وَ مَا بَیْنَهُمَا إِلا بِالْحَقِّ وَ أَجَلٍ مُسَمًّى وَ الَّذِینَ کَفَرُوا عَمَّا أُنْذِرُوا مُعْرِضُونَ . ( اَحقاف ، 46 / ٣ ) |
تمام مخلوقات این جهان به حقّ ( هدفمند ) آفریده شدهاند و دارای هدفی مشخّص هستند . |
یکی از انذارهایی که موردِ بیتوجّهی کافران است ؛ مرگ و معاد میباشد . |
یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الأرْضِ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ .( تغابُن ، 64 / ١ ) |
همة موجودات ، خداوندِ قادر را تسبیح میکنند . |
خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الأرْضَ بِالْحَقِّ وَ صَوَّرَکُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَکُمْ وَ إِلَیْهِ الْمَصِیرُ . ( تغابُن ، 64 / 3 ) |
هریک از مخلوقات در بهترین شکل و صورت ، خلق شدهاند و آنچه را که نیازمندِ رساندنِ آنها به هدف بوده ، دارند . |
کاروانِ هستی ، همان طور که از خداست رو به سوی خدا دارد . |
أَفَغَیْرَ دِینِ اللَّهِ یَبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الأرْضِ طَوْعًا وَ کَرْهًا وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُونَ.( آلعمران ، 3 / ٨٣ ) |
همة مخلوقاتِ عالَم تحتِ قانونمندی واحدِ الهی عمل میکنند و به سوی خداوند که مقصدِ نهایی جهانِ خلقت است روان میباشند . |
... مَا تَرَى فِی خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ ؟! ( مُلک ، 67 / ٣ ) |
هر یک از مخلوقات و مجموعة آنها که نظامِ واحدِ جهانی را تشکیل میدهند ، دارای انسجام و پیوستگی دقیق برای رسیدن به هدف میباشند . |
درس سوم
وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَ فَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً . ( اسراء ، 17 / ٧٠ ) |
خداوند به انسان کرامت بخشیده و بر سایرِ مخلوقات برتری داده است . |
فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا ... . ( روم ، 30 / ٣٠ ) |
خداوند به انسان سرشتِ خدا آشنا بخشیده و به او گرایش به نیکیها و زیباییها داده است . |
وَ نَفْسٍ وَ مَا سَوَّاهَا * فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْوَاهَا . ( شمس ، 91 / 7 ـ ٨ ) |
خداوند به انسان راهِ شناختِ خیر و نیکی و گرایش به آن و نیز راهِ شناختِ شرّ و بدی و بیزاری از آن را داده است . |
إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَ إِمَّا کَفُورًا . ( انسان ، 76 / ٣ ) |
خداوند به انسان اراده و اختیار داده و او را مسئولِ سرنوشتِ خویش قرار داده است . |
وَ الَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ . ( عنکبوت ، 29 / ٦٩ ) |
خداوند برای سعادتِ انسان پیامبران و پیشوایان فرستاده است و در پیمودن این راه او را کمک میکند . |
وَ لا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ . ( قیامت ، 75 / ٢ ) |
خداوند به انسان نفسِ سرزنشگر( وجدان ) داده است که او را به جُبران گناهان وادارد تا به کسبِ فضایل بپردازد . |
... فَبَشِّرْ عِبَادِی * الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُولَئِکَ هُمْ أُولُو الألْبَابِ . ( زُمَر ، 39 / 17 ـ ١٨ ) |
خداوند به انسان نیروی عقل داده است تا راهِ درست را بیندیشد و از جهل دور بماند تا به حقیقت دست یابد . |
یَا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الأرْضِ حَلالا طَیِّبًا وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ * إِنَّمَا یَأْمُرُکُمْ بِالسُّوءِ وَ الْفَحْشَاءِ وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لا تَعْلَمُونَ . ( بقره ، 2 / 168 ـ ١٦٩ ) |
خداوند به انسان دستور میدهد به دنبال کسبِ حلال باشد . |
خداوند به انسان هشدار میدهد که عاملِ گمراهی و فریبِ او ، شیطان است مبادا به او اجازة وسوسه بدهد و از راههای گمراهکنندة او پیروی کند . |
وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ وَ نَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ . ( ق ، 50 / ١٦ ) |
خداوند یادآوری میکند که یکی از عواملِ گمراهکنندة انسان ، عاملِ درونی او یعنی نفسِ امّاره است. |
... فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ . ( مؤمنون ، 23 / ١٤ ) |
خداوند پس از مراحلِ خلقتِ انسان و دمیدنِ روحی ویژه در او ، به خود آفرین گفت . |
درس چهارم
إِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ : إِنِّی خَالِقٌ بَشَرًا مِنْ طِینٍ * فَإِذَا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِینَ . ( ص ، 38 / 71 ـ ٧٢ ) |
انسان دارای دو بُعد مادّی و روحانی است . |
ابتدا جسم مادّی شکل میگیرد و سپس روحِ الهی دمیده میشود . |
سجدة فرشتگان برای انسان به خاطر بُعدِ روحی است . |
ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ . ( مؤمنون ، 23 / ١٤ ) |
بُعدِ روحی انسان خلقتی متفاوت با بُعدِ مادّی دارد . |
خداوند پس از مراحلِ خلقتِ انسان و دمیدنِ روحی ویژه در او ، به خود آفرین گفت . |
درس پنجم
مَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَ الأرْضَ وَ مَا بَیْنَهُمَا إِلا بِالْحَقِّ وَ أَجَلٍ مُسَمًّى وَ الَّذِینَ کَفَرُوا عَمَّا أُنْذِرُوا مُعْرِضُونَ . ( اَحقاف ، 46 / ٣ ) |
تمامِ مخلوقاتِ این جهان به حقّ ( هدفمند ) آفریده شدهاند و دارای هدفی مشخّص هستند . |
یکی از اِنذارهایی که مورد بیتوجّهی کافران است ؛ مرگ و معاد میباشد . |
قُلْ : سِیرُوا فِی الأرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنْشِئُ النَّشْأَةَ الآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ . ( عنکبوت ، 29 / ٢٠ ) |
خداوندِ قادر علاوه بر این دنیا ، جهانِ دیگری را نیز آفریده است . |
وَ خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأرْضَ بِالْحَقِّ وَ لِتُجْزَى کُلُّ نَفْسٍ بِمَا کَسَبَتْ وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ . ( جاثیه ، 45 / ٢٢ ) |
یکی از نتایجِ بر حقّ بودن خلقتِ جهان که به انسان مربوط میشود این است که او آیندهای روشن و رو به خدا دارد و انسان نتیجة اعمالش را میبیند . |
إِنَّ الَّذِینَ لا یَرْجُونَ لِقَاءَنَا وَ رَضُوا بِالْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَ اطْمَأَنُّوا بِهَا وَ الَّذِینَ هُمْ عَنْ آیَاتِنَا غَافِلُونَ * أُولَئِکَ مَأْوَاهُمُ النَّارُ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ . ( یُونُس ، 10 / 7 ـ ٨ ) |
اگر زندگی دنیا بدونِ آخرت باشد جایگاهِ انسان ، آتش خواهد بود . |
قُلْ : هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالأخْسَرِینَ أَعْمَالا * الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا * أُولَئِکَ الَّذِینَ کَفَرُوا بِآیَاتِ رَبِّهِمْ وَ لِقَائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَلا نُقِیمُ لَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَزْنًا . ( کهف ، 18 / 103 ـ 105 ) |
زیانکارترین مردم آنهایند که فقط برای دنیا کار میکنند و به آیاتِ خدا و دیدار او کُفر میورزند . و دربارة خود فکر میکنند که بهترین عملکرد را دارند . |
وَ مَا هَذِهِ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلا لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوَانُ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ . ( عنکبوت ، 29 / ٦٤ ) |
یکی از تفاوتهای بینِ دنیا و آخِرت در این است که زندگی و مرگ در دنیا آمیخته است ولی آخِرت یکپارچه حیات است . |
إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ الَّذِینَ هَادُوا وَ الصَّابِئُونَ وَ النَّصَارَى مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ وَ عَمِلَ صَالِحًا فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ . ( مائده ، 5 / ٦٩ ) |
کسانی که به خدا و آخِرت ایمان دارند و عملِ صالح انجام میدهند در اینجا دُچار حُزن و ترس نمیشوند . |
وَ مَنْ أَرَادَ الآخِرَةَ وَ سَعَى لَهَا سَعْیَهَا وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِکَ کَانَ سَعْیُهُمْ مَشْکُورًا . ( اسراء ، 17 / ١٩ ) |
کسی که ایمان به خدا داشته باشد و آخِرت را بخواهد و برای آن نهایتِ تلاش را نماید ؛ دارای زندگی نتیجهبخش و پُر ثمر خواهد بود . |
درس ششم
اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ لَیَجْمَعَنَّکُمْ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ لا رَیْبَ فِیهِ وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِیثًا . ( نساء ، 4 / ٨٧ ) |
وقوعِ قیامت حتمی است و خداوند در این روز همه را یکجا جمع میکند . |
أَمْ نَجْعَلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ کَالْمُفْسِدِینَ فِی الأرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِینَ کَالْفُجَّارِ . ( ص ، 38 / ٢8) |
خداوند عادل است و بینِ خوب و بد تفاوت قایل است و حسابِ پاکان را از ناپاکان جـدا میکند . ( اگر کسی غیر از این فکر کند کافر است . ) |
درس هفتم
حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ * لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکْتُ کَلا إِنَّهَا کَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَ مِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ . ( مؤمنون ، 23 / ٩٩ ـ 100 ) |
انسانها پس از رویارویی با مرگ از کردارشان پشیمان میشوند و خواستارِ بازگشت و جُبران اَعمال میشوند . ( امّا هیچ راه بازگشتی نیست . ) |
انسانها پس از مرگ وارد عالَمی به نامِ برزخ میشوند . |
فَوَقَاهُ اللَّهُ سَیِّئَاتِ مَا مَکَرُوا وَ حَاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذَابِ * النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْهَا غُدُوًّا وَ عَشِیًّا وَ یَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ . ( غافر ، 40 / 45 ـ ٤6 ) |
در عالَمِ برزخ بخشی از پاداش و جزای مردم داده میشود . مؤمنان در بهشتِ برزخی و کافران در جهنّم برزخی که تجلّی کوچکی از قیامت است میمانند . |
یُنَبَّأُ الإنْسَانُ یَوْمَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَ أَخَّرَ . ( قیامت ، 75 / ١٣ ) |
ارتباطِ عالَمِ بَرزخ با عالَمِ دنیا برقرار است و پس از مرگ همچُنان پروندة انسان باز است و آثارِ اَعمالِ نیک و بد ثبت میشود و در قیامت بر او عرضه میشود . |
درس هشتم
وَ نُفِخَ فِی الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَنْ فِی الأرْضِ إِلا مَنْ شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِیهِ أُخْرَى فَإِذَا هُمْ قِیَامٌ یَنْظُرُونَ * وَ أَشْرَقَتِ الأرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَ وُضِعَ الْکِتَابُ وَجِیءَ بِالنَّبِیِّینَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ قُضِیَ بَیْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ . ( زُمَر ، 39 / 68 ـ 69 ) |
اوّلین حادثة قیامت نَفخِ صورِ اوّل است . |
با نَفخ صورِ اوّل واقعة سَهمگینی در آسمانها و زمین رُخ میهد و همه را غالفگیر و بیهوش میکند . |
همة اهلِ آسمان و زمین مدهوش میشوند . ( مگر آن کسانی را که خدا بخواهد ) و بساط حیاتِ موجودات و انسان برچیده میشود . |
دومین حادثة قیامت نَفخِ صورِ دوم است . |
با نفخِ صورِ دوم حیاتِ دوبارة انسانها آغاز میشود . و همه در پیشگاهِ خدا حاضر میشوند . |
با نوری از جانبِ خدا زمین روشن میشود و با این نورانیّت پردههای واقعیّت کنار میرود . |
شاهدانِ قیامت حاضر میشوند و علیه انسان شهادت میدهند . |
کتابِ اعمالِ انسان گشوده میشود . |
فَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ فَیَقُولُ : هَاؤُمُ اقْرَءُوا کِتَابِیَهْ . ( حاقّه ، 69 / 19 ) |
افرادِ نیکوکار کتابِ اعمالشان را به دستِ راستشان میدهند . |
وَ أَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَیَقُولُ : یَا لَیْتَنِی لَمْ أُوتَ کِتَابِیَهْ . ( حاقّه ، 69 / 25 ) |
افرادِ بدکار کتاب اعمالشان را به دستِ چپشان میدهند . |
وَ الْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ ... . ( اعراف ، 7 / ٨ ) |
دادگاهِ عدلِ خدا براساسِ حقّ برپا میشود و به هیچ کس ظلم نمیشود . |
مِنْهَا خَلَقْنَاکُمْ وَ فِیهَا نُعِیدُکُمْ وَ مِنْهَا نُخْرِجُکُمْ تَارَةً أُخْرَى . ( طه ، 20 / 55 ) |
انسانها همان طوری که از خاک آفریده شدهاند پس از مرگ ، جسمشان به خاک باز میگردد و دوباره در روزِ قیامت از خاک بر میخیزند . |
درس نهم
وَ سِیقَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِلَى جَهَنَّمَ زُمَرًا حَتَّى إِذَا جَاءُوهَا فُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَ قَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا : أَلَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِنْکُمْ یَتْلُونَ عَلَیْکُمْ آیَاتِ رَبِّکُمْ وَ یُنْذِرُونَکُمْ لِقَاءَ یَوْمِکُمْ هَذَا قَالُوا : بَلَى وَ لَکِنْ حَقَّتْ کَلِمَةُ الْعَذَابِ عَلَى الْکَافِرِینَ * قِیلَ : ادْخُلُوا أَبْوَابَ جَهَنَّمَ خَالِدِینَ فِیهَا فَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَکَبِّرِینَ . ( زُمَر ، 39 / 71 ـ ٧2 ) |
گناهکاران ، گروه گروه به سوی جهنّم رانده میشوند . |
درهای جهنّم به روی ایشان گشوده میشود . |
نگهبانانِ جهنّم به آنان توبیخ میکنند . |
به عذابِ الهی که به آنان وعده داده شده است دُچار میشوند . |
جاودانه در جهنّم قرار میگیرند که بدترین جایگاه است . |
وَ سِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا حَتَّى إِذَا جَاءُوهَا وَ فُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَ قَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا : سَلامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِینَ * وَ قَالُوا : الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی صَدَقَنَا وَعْدَهُ وَ أَوْرَثَنَا الأرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَیْثُ نَشَاءُ فَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِینَ . ( زُمَر ، 39 / 73 ـ 74 ) |
بهشتیان ، گروه گروه به سوی بهشت راهنمایی میشوند . |
درهای بهشت به روی آنان باز میشود . |
نگهبانانِ بهشت به آنان خوشآمد میگویند . |
جاودانه در بهشت میمانند و از نعماتِ آن استفاده میکنند . |
بهشتیان با دیدنِ نعمات وعدة محقّق شدة الهی ، خدا را سپاس میگویند . |
فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ * وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ . ( زلزال ، 99 / 7 ـ 8 ) |
در قیامت جزاء و پاداشِ انسان عینِ کردارِ اوست که آن را میبیند . |
درس دهم
فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شَاوِرْهُمْ فِی الأمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ . ( آلعمران ، 3 / ١٥٩ ) |
برای رسیدن به نظرِ صحیح با تعقّل و مشورت و نیز با توکّل به خدا باید تصمیم گرفت . |
وَ تَوَکَّلْ عَلَى الْحَیِّ الَّذِی لا یَمُوتُ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِهِ وَ کَفَى بِهِ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِیرًا . ( فرقان ، 25 / ٥٨ ) |
در انجام دادنِ امور باید بر خدا توکّل کرد زیر او زندهای است که هرگز نمیمیرد . |
وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ : مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الأرْضَ ؟ لَیَقُولُنَّ : اللَّهُ . قُلْ : أَفَرَأَیْتُمْ مَا تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِیَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ کَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِی بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِکَاتُ رَحْمَتِهِ ؟ قُلْ : حَسْبِیَ اللَّهُ عَلَیْهِ یَتَوَکَّلُ الْمُتَوَکِّلُونَ . ( زُمر ، 39 / ٣٨ ) |
بر خدا باید توکّل کرد زیرا او خالقِ آسمانها و زمین است . |
بر خدا باید توکّل کرد زیرا او اگر بخواهد رحمت یا آسیبی به کسی برساند هیچ کس مانع او نمیشود . |
بر خدا باید توکّل کرد زیرا او بر همه چیز تواناست و برای رسیدن به نتیجه ، اعتمادِ بر او ، برای انسان کافی است . |
درس یازدهم
وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللَّهِ وَ الَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ وَ لَوْ یَرَى الَّذِینَ ظَلَمُوا إِذْ یَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِیعًا وَ أَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعَذَابِ . ( بقره ، 2 / ١٦٥ ) |
مردم بر دو دستهاند : گروهی خدا را دوست دارند . گروهی چیزهای دیگر را همتای خدا میگیرند و به آنها دوستی میورزند . |
قُلْ : إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ . ( آلعمران ، 3 / ٣١ ) |
لازمة دوستی با خدا پیروی از فرمانهای اوست . |
لا تَجِدُ قَوْمًا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ یُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ کَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِیرَتَهُمْ ... . ( مجادله ، 58 / ٢٢ ) |
نمیشود کسی خدا را دوست بدارد ولی با دشمنانِ او دوستی کند . |
قَدْ کَانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْرَاهِیمَ وَ الَّذِینَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ : إِنَّا بُرَآءُ مِنْکُمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ کَفَرْنَا بِکُمْ وَ بَدَا بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةُ وَ الْبَغْضَاءُ أَبَدًا حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ ... . ( ممتحنه ، 60 / ٤ ) |
حضرت ابراهیم ( علیه السّلام ) و کسانی که به او اقتدا میکنند ، همواره از کسانی که جز خدا را میپرستند و از آنچه که میپرستند ، ( یعنی از مُشرکان و مَعبودهای مُشرکان ) بیزاری میجویند و اعلامِ برائت میکنند. |
میانِ کسانی که با خدا دوستی میورزند و کسانی که دشمنانِ خدا هستند ، برای همیشه رابطة دشمنی بر قرار است ، مگر آنکه آنان از دشمنی با خدا دست بردارند . |
درس دوازدهم
قُلْ : مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَ الطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ : هِیَ لِلَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا خَالِصَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ کَذَلِکَ نُفَصِّلُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ . ( اعراف ، 7 / ٣٢ ) |
خداوند زینتهای جهان را بر بندگانش حرام نکرده است . |
مؤمنان باید از روزیهایی که از راه درست و پاک به دست آوردهاند ، استفاده کنند . |
زینتها و روزیهای پاک در آخِرت ، اختصاص به مؤمنان دارد . |
قُلْ : إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّیَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَنَ وَ الإثْمَ وَ الْبَغْیَ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَ أَنْ تُشْرِکُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ یُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لا تَعْلَمُونَ . ( اعراف ، 7 / ٣3 ) |
چیزهایی که خداوند بر مؤمنان حرام کرده ، عبارت است از : زشتکاری ، گناه ، بَغی و شِرک به خدا |
یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْآتِکُمْ وَ رِیشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِکَ خَیْرٌ ذَلِکَ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ . ( اعراف ، 7 / 26) |
خداوند ، پوشش را برای دو هدف قرار داده است : الف : انسان را از ناپسندیها حفظ کند و مایة عِفاف باشد . ب : زینت و آراستگی او باشد . |
اگر انسان لباسِ تقوا را بر خود بپوشاند ، خواهد توانست پوشش و لباسِ ظاهری را مُراعات کند و حفظ نماید . |
درس سیزدهم
قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ . ( نور ، 24 / ٣٠ ) |
وظیفة مردان این است که چشمِ خود را از نگاهِ به نامحرم بازدارند و دامانِ خود را از گناه دور کنند . |
وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ ... . ( نور ، 24 / ٣1 ) |
وظیفة زنان نیز مانندِ مردان این است که چشمِ خود را از نگاهِ به نامحرم بازدارند و دامانِ خود را از گناه دور کنند . |
استفاده از زینت و زیورآلات نباید به گونهای باشد که توجّه نامحرمان را به خود جلب کند . |
زنان باید حجاب خود را به گونهای تنظیم کنند که علاوه بر موی سر ، گریبان و گردنها را هم بپوشاند . |
یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لأزْوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا . ( احزاب ، 33 / ٥٩ ) |
زنان باید حجاب خود را به گونهای تنظیم کنند که علاوه بر موی سر ، گریبان و گردنها را هم بپوشاند . |
حجاب برای زنان سبب میشود که زن به عِفاف و پاکی شناخته شود و افرادِ بیبند و بار که اسیر هوی و هَوَس خود هستند ، به خود اجازة تَعرّض به او ندهند . |
درس چهاردهم
وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَ کُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ . ( آلعمران ، 33 / ١٠٣ ) |
عامل اصلی وحدتِ جامعة اسلامی حَبلُ الله ( دین اسلام ـ دین خدا ـ پیروی از خدا ) است . |
وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ . ( آلعمران ، 33 / 104 ) |
( مسلمانان ) برای برقراری وَحدت میانِ مسلمین باید یکدیگر را دعوت به خیر نمایند . و نیز یکدیگر را امر به معروف و نهی از مُنکر کنند . |
وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ یُطِیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولَئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ . ( توبه ، 9 / ٧١ ) |
افرادِ جامعة اسلامی ، مسئولِ رفتارهای یکدیگرند زیرا خداوند آنها را سرپرست قرار داده است . |
مسلمانان یکدیگر را امر به معروف و نهی از منکر نمایند . |
یکی از عواملی که سَبَب میشود جامعة اسلامی از رحمتِ خدا دور شود ، تَرکِ امر به معروف و نهی از منکر است . |
کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْکِتَابِ لَکَانَ خَیْرًا لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَکْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ . ( آلعمران ، 3 / ١١٠ ) |
مسلمانان یکدیگر را امر به معروف و نهی از منکر نمایند . |
در صورتی جامعة اسلامی یک جامعة نمونه میشود که به خدا ایمان داشته باشند و امر به معروف و نهی از منکر کنند . |
با انجام دادنِ امر به معروف و نهی از منکر ، کشتی جامعة اسلامی به ساحلِ رستگاری میرسد . |
یکی از از ویژگیهای امّتِ اسلامی که سبب میشود بهترین امّت باشد ، انجام دادنِ امرِ به معروف و نهی از منکر است. |
درس پانزدهم
إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاکِینِ وَ الْعَامِلِینَ عَلَیْهَا وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِی الرِّقَابِ وَ الْغَارِمِینَ وَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ اِبْنِ السَّبِیلِ فَرِیضَةً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ . ( توبه ، 9 / ٦٠ ) |
یکی از راههای تأمینِ هزینههای جامعه ، زَکات میباشد . |
درآمدِ به دست آمده از زَکات باید برای فُقراء ، مَساکین ، کارگزارانِ زَکات ، آزاد کردنِ برده ، تألیفِ قُلوب ، در راه ماندگان و در راهِ خدا مصرف شود . |
وَ اعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبَى وَ الْیَتَامَى وَ الْمَسَاکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ ... . ( انفال ، 8 / ٤١ ) |
راهِ دیگرِ تأمینِ هزینههای جامعه ، خُمس ( یک پنجم ) است .که پس از مصرفِ هزینههای معمولی زندگی ، اضافه آمده و باقی مانده است . |
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ذَرُوا مَا بَقِیَ مِنَ الرِّبَا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ . ( بقره ، 2 / ٢٧٨ ) |
کسبِ درآمد از راهِ رِبا حرام است . |
فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِنْ تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِکُمْ لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ . ( بقره ، 2 / ٢٧9 ) |
کسب درآمد از راهِ رِبا مساوی با جنگِ با خدا و رسولِ خدا (ص) است . |
اگر کسی بخواهد از فعلِ رِبا توبه کند باید اَموالِ اضافی را که از راه رِبا به دست آورده است باز گرداند . |
درس شانزدهم
وَ إِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَ لْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ . ( بقره ، 2 / ١٨٦ ) |
هرکس صادقانه و از صمیمِ قلب خدا را بخواهد و از او درخواستی کند ، خدا اِجابت میکند . |
اگر میخواهیم به رستگاری راه یابیم باید دعوتِ خدا را بپذیریم و به او ایمان بیاوریم . |
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ . ( بقره ، 2 / 153 ) |
در مسیر رفتن به سوی رستگاری لازم است از صبر و نماز کمک بگیریم . |
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ . ( بقره ، 2 / 183 ) |
از مهمّترین ثَمَرات روزه تقواست . |
اتْلُ مَا أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتَابِ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ . ( عنکبوت ، 29 / 45 ) |
یکی از وظایفِ پیامبرِ اکرم (ص) بر پا داشتنِ نماز میانِ مسلمانان است . |
یکی از آثار و نتایجِ بر پاداشتنِ نماز دوری از فَحشاء و مُنکَرات است . |
نماز ثمرة برتر دیگری دارد که همان ذکرِ خداوند است . |